Ποικιλόχρους πιτυρίαση

Η ποικιλόχρους πιτυρίαση είναι μία συνηθισμένη δερματική πάθηση η οποία προκαλεί την εμφάνιση χρωματισμένων λεκέδων στο δέρμα.Η νόσος προκαλείται από την υπερβολική ανάπτυξη ενός ζυμομύκητα (Pityrosporum) που υπάρχει στο δέρμα φυσιολογικά, η οποία είναι πιθανόν να πυροδοτείται από την έκθεση στον ήλιο ή σε ζεστό ή υγρό περιβάλλον. Η νόσος προσβάλει κύριος νεαρούς ενήλικες (15-24 ετών) και των δύο φύλων.

Συμπτώματα:

Η ποικιλόχρους πιτυρίαση είναι μια μη φλεγμονώδης επιφανειακή μυκητίαση του δέρματος και προσβάλει επιλεκτικά το θώρακα και την πλάτη και πιο σπάνια το λαιμό, τα μπράτσα και το πρόσωπο. Χαρακτηρίζεται από καφεγαλακτόχροες ή καφέ κηλίδες ποικίλου μεγέθους, που αφήνουν μεταξύ τους ζώνες ανοιχτόχρωμες, αποχρωματισμένες μετά την έκθεση στον ήλιο. Αυτή η παρασιτική αχρωμία είναι μία αδυναμία μελανογέννεσης λόγω αυξημένης κερατινοποίησης ή και αδυναμίας κατανομής των κοκκίων μελανίνης. Κατά την απόξεση των πλακών αποπίπτουν πιτυρώδη και ελαφρά λιπαρά λέπια.

Θεραπεία:

Η θεραπεία μπορεί να είναι τοπική με κρέμες, λοσιόν, σπρέι ή σαμπουάν, αν η έκταση της νόσου είναι μικρή και συστηματική με αντιμυκητιασικά από του στόματος, αν η έκταση του εξαθήματος είναι μεγάλη. Ο ασθενής πρέπει να ξέρει ότι ο φυσιολογικός χρωματισμός του δέρματος θα επανέλθει μετά από αρκετές εβδομάδες μετά το τέλος της θεραπείας (6-8) και ότι μπορεί να υποτροπιάσει.

Αν μείνει χωρίς θεραπεία χρονίζει, αυξάνεται ο αριθμός των βλαβών και με την έκθεση στον ήλιο αυξάνει η μελάγχρωση των βλαβών με αποτέλεσμα να εμφανίζονται μεγάλες δυσχρωμίες στο δέρμα.

Πρόληψη υποτροπών:

Καλό είναι να λαμβάνονται προληπτικά μέτρα για πρόληψη των υποτροπών που συνήθως συμβαίνουν το καλοκαίρι όπως:

α) χρήση ενδυμασίας που επιτρέπει την εξάτμιση του ιδρώτα

β) αποφυγή χρήσης πολύ λιπαρών αντηλιακών και κρεμών (προτιμάται η μορφή τζέλ)

γ) τακτική χρήση σαπουνιού με ψευδάργυρο ή σελήνιο και

δ) χρήση σαμπουάν κετοκοναζόλης (πλύσιμο-λούσιμο) ανά 10 ημέρες.